Ν. 4990/2022 – ΦΕΚ Α’ 210/11.11.2022

ΚΥΑ 47312/18.11.2023 ΦΕΚ Β΄ 6994

I. Δήλωση – Σκοπός – Βασικές Αρχές

1.- Το ΙΔΡΥΜΑ ΜΠΟΔΟΣΑΚΗ (εφεξής το «Ίδρυμα») δηλώνει τη μηδενική ανοχή του σε παράνομες, αθέμιτες και ανήθικες συμπεριφορές, και ενθαρρύνει την υποβολή αναφορών (καταγγελιών) τέτοιων συμπεριφορών.

2.- Η παρούσα Πολιτική, σε συμμόρφωση προς τις οικείες διατάξεις του Ν. 4990/2022 (ΦΕΚ Α΄ 210/11.11.2022), θέτει το κατ’ αρχήν πλαίσιο υποβολής και διαχείρισης επώνυμων ή ανώνυμων αναφορών προς το Ίδρυμα, οι οποίες αφορούν σε παράνομες, αθέμιτες και ανήθικες συμπεριφορές, παραβιάζουσες τον Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας του Ιδρύματος, τις επιμέρους Πολιτικές του, την κείμενη νομοθεσία και τα χρηστά ήθη, απειλώντας να προκαλέσουν ζημία στη λειτουργία και εν γένει στις δραστηριότητες του Ιδρύματος, βλάπτοντας τη φήμη και την αξιοπιστία του (εφεξής και οι «αποδοκιμαστέες συμπεριφορές»).

3.- Βασικές Αρχές της παρούσας Πολιτικής αποτελούν η εμπιστευτικότητα, η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, και η προστασία των προσώπων που αναφέρουν αποδοκιμαστέες συμπεριφορές. Παρόλα αυτά, το Ίδρυμα επιφυλάσσεται κάθε δικαιώματος του έναντι οποιουδήποτε προσώπου επιδίδεται σε κακόβουλες – ψευδείς αναφορές.

4.- Σκοπός της παρούσας Πολιτικής είναι η ενίσχυση της διαφάνειας, λογοδοσίας και αξιοπιστίας του Ιδρύματος, μέσω του έγκαιρου εντοπισμού και διαχείρισης αποδοκιμαστέων συμπεριφορών.

ΙΙ. Ποια πρόσωπα αφορά

1.- Η παρούσα Πολιτική αφορά τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος και πάσης φύσεως άτυπων Επιτροπών του, πρόσωπα που απασχολούνται για το Ίδρυμα, ανεξάρτητα από το συμβατικό τους καθεστώς, συμπεριλαμβανομένων των απασχολούμενων με σχέση εξαρτημένης εργασίας (αορίστου ή ορισμένου χρόνου, υπό δοκιμή κ.λπ.), με σύμβαση έργου, ανεξαρτήτων υπηρεσιών, έμμισθης εντολής, των απασχολούμενων μέσω τρίτων παρόχων υπηρεσιών, των προμηθευτών, εργολάβων και υπεργολάβων του Ιδρύματος και των απασχολούμενων για λογαριασμό τους προσώπων, καθώς και ατόμων που παρακολουθούν κατάρτιση, συμπεριλαμβανομένων των ασκούμενων και των μαθητευόμενων, εθελοντών, pro bono συνεργατών, εργαζομένων των οποίων η σχέση εργασίας έχει λήξει, καθώς και ατόμων που αιτούνται εργασία.

2.- Επιπροσθέτως, η παρούσα Πολιτική αφορά και κάθε άλλο τρίτο πρόσωπο το οποίο έχει πληροφορίες σχετικά με αποδοκιμαστέες συμπεριφορές.

ΙΙΙ. Αντικειμενικό πεδίο εφαρμογής

1.- Η παρούσα Πολιτική αφορά στην υποβολή και διαχείριση αναφορών που αφορούν σε αποδοκιμαστέες συμπεριφορές οι οποίες συνίστανται σε παραβιάσεις του Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας του Ιδρύματος, των επιμέρους Πολιτικών του, καθώς και κανόνων που τίθενται και διέπουν προγράμματα κοινωφελών δράσεων που το Ίδρυμα υλοποιεί μόνο του ή σε σύμπραξη με τρίτους φορείς.

2.- Ενδεικτικά, αποδοκιμαστέες συμπεριφορές είναι οι εξής:

  • Διαρροή εμπιστευτικών πληροφοριών
  • Εγκληματική δραστηριότητα
  • Μη συμμόρφωση με νομικές ή επαγγελματικές υποχρεώσεις ή κανονιστικές απαιτήσεις
  • Βλάβη στο περιβάλλον
  • Δωροδοκία και διαφθορά, όπως απάτη, υπεξαίρεση, κλοπή, πλαστογραφία
  • Συμμετοχή ή διευκόλυνση φοροδιαφυγής
  • Βία και παρενόχληση διαφόρων μορφών
  • Πράξεις σχετικές με σεξουαλική εκμετάλλευση και κακοποίηση
  • Πράξεις που συνδέονται με απειλή, εκβίαση, και χρήση βίας
  • Πράξεις που συνδέονται με εσκεμμένη απόκρυψη των παραπάνω αποδοκιμαστέων συμπεριφορών

3.- Εξάλλου, στο αντικειμενικό πεδίο εφαρμογής της παρούσας Πολιτικής εμπίπτουν ως αποδοκιμαστέες συμπεριφορές οι περιπτώσεις του άρθρου 4  του Ν. 4990/2022 και του Μέρος Ι του Παραρτήματός του. Πιο συγκεκριμένα:

α) Παραβιάσεις του ενωσιακού δικαίου που αφορούν στους εξής τομείς:

  • Παραβιάσεις σχετικές με τους Τομείς Δημόσιων Συμβάσεων
  • Παραβάσεις που επηρεάζουν τους τομείς Χρηματοπιστωτικών Υπηρεσιών, προϊόντων και αγορών καθώς και της πρόληψης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας
  • Παραβιάσεις που αφορούν στην Ασφάλεια και τη Συμμόρφωση των Προϊόντων
  • Παραβιάσεις που επηρεάζουν την ασφάλεια των μεταφορών
  • Παραβιάσεις στους τομείς Προστασίας του Περιβάλλοντος
  • Παραβιάσεις στους τομείς της προστασίας από την ακτινοβολία και της πυρηνικής ασφάλειας
  • Παραβιάσεις στον Τομέα της Ασφάλειας των Τροφίμων και των Ζωοτροφών, καθώς και της Υγείας και της Καλής Μεταχείρισης των Ζώων
  • Παραβιάσεις στον Τομέα της Δημόσιας Υγείας
  • Παραβιάσεις στον Τομέα της Προστασίας των Καταναλωτών
  • Παραβιάσεις στον Τομέα της Προστασίας της Ιδιωτικής Ζωής και των Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, καθώς και της Ασφάλειας των Συστημάτων Δικτύου και Πληροφοριών

β) Παραβιάσεις που θίγουν τα Οικονομικά Συμφέροντα της Ένωσης του Άρθρου 325 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.) και τα ειδικότερα οριζόμενα στα σχετικά ενωσιακά μέτρα.

γ) Παραβιάσεις που σχετίζονται με την εσωτερική αγορά, όπως αναφέρεται στην παρ. 2 του άρθρου 26 της Σ.Λ.Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων των παραβιάσεων των κανόνων της Ένωσης περί ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων, καθώς και παραβιάσεων που αφορούν στην εσωτερική αγορά σχετικά με πράξεις που παραβαίνουν τους κανόνες για τη φορολογία των εταιρειών ή διακανονισμούς, σκοπός των οποίων είναι η διασφάλιση φορολογικού πλεονεκτήματος που ματαιώνει το αντικείμενο ή τον σκοπό της εφαρμοστέας νομοθεσίας περί φορολογίας εταιρειών.

4.- Η παρούσα Πολιτική δεν καλύπτει:

  • Διαφωνίες σε θέματα που αφορούν πολιτικές και αποφάσεις της διοίκησης
  • Προσωπικά θέματα και διαφωνίες με συναδέλφους ή προϊσταμένους
  • Φήμες

IV. Υπεύθυνος-η Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (ΥΠΠΑ)

1.- Ο/Η Υπεύθυνος-η Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (ΥΠΠΑ) μπορεί να είναι εργαζόμενος του Ιδρύματος ή τρίτο πρόσωπο. Εάν ο/η ΥΠΠΑ είναι εργαζόμενος-η του Ιδρύματος, η εκτέλεση των καθηκόντων του/της δεν πρέπει να διακυβεύει την ανεξαρτησία του/της ή να προκαλεί σύγκρουση συμφερόντων με τα καθήκοντά του/της ως ΥΠΠΑ. Ο/Η ΥΠΠΑ οφείλει να: α) ασκεί τα καθήκοντά του/της με ακεραιότητα, αντικειμενικότητα, αμεροληψία, διαφάνεια και κοινωνική υπευθυνότητα, β) σέβεται και τηρεί τους κανόνες εχεμύθειας και εμπιστευτικότητας για θέματα για τα οποία έλαβε γνώση κατά την άσκηση των καθηκόντων του/της, γ) απέχει από τη διαχείριση συγκεκριμένων υποθέσεων, δηλώνοντας κώλυμα, εφόσον συντρέχει περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων.

2.- Οι αρμοδιότητες του/της ΥΠΠΑ περιλαμβάνουν:

  • Την παροχή κατάλληλων πληροφοριών σχετικά με τη δυνατότητα υποβολής αναφοράς και κοινοποίηση τους σε εμφανές σημείο.
  • Την παραλαβή των αναφορών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας Πολιτικής.
  • Τη βεβαίωση της παραλαβής της αναφοράς στο αναφέρον πρόσωπο κατ’ αρχήν εντός προθεσμίας επτά (7) εργάσιμων ημερών από την ημέρα παραλαβής.
  • Την επίσπευση των απαραίτητων ενεργειών ώστε να επιληφθούν της αναφοράς τα κατά περίπτωση αρμόδια όργανα διερεύνησης, αξιολόγησης ή/και λήψης αποφάσεων επ’ αυτής, εκτός εάν η αναφορά είναι πρόδηλα ακατάληπτη, ανεπίδεκτη εκτίμησης, ή καταφανώς υποβάλλεται κακόβουλα ή καταχρηστικά, οπότε αρχειοθετεί αυτή, κοινοποιώντας τη σχετική έγγραφη απόφαση του/της στο αναφέρον πρόσωπο.
  • Τη διασφάλιση της προστασίας της εμπιστευτικότητας του αναφέροντος προσώπου.
  • Την παρακολούθηση της διερεύνησης και αξιολόγησης της αναφοράς και την παροχή ανατροφοδότησης στο αναφέρον πρόσωπο, εντός εύλογου χρόνου.

3.- Με την έγκριση της παρούσας Πολιτικής από το ΔΣ του Ιδρύματος ορίζεται ως ΥΠΠΑ η έμμισθη δικηγόρος του Ιδρύματος, κυρία Άρτεμις Μπακαγιάννη.

V. Περιεχόμενο αναφορών

 1.- Κάθε αναφορά πρέπει να υποβάλλεται καλόπιστα και να είναι σαφής και περιεκτική, περιλαμβάνοντας όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες για να διευκολυνθεί η διερεύνηση της.

2.- Δεν απαιτείται η απόλυτη βεβαιότητα για την καταγγελλόμενη αποδοκιμαστέα συμπεριφορά, ωστόσο η αναφορά δεν πρέπει να υποβάλλεται επιπόλαια.

3.- Θα πρέπει αποφεύγεται η συμπερίληψη προσωπικών δεδομένων άσχετων με την καταγγελλόμενη αποδοκιμαστέα συμπεριφορά.

4.- Σε κάθε περίπτωση απαγορεύονται οι κακόβουλες, ψευδείς αναφορές.

VI. Διαδικασία υποβολής αναφορών

 1.- Το Ίδρυμα ενθαρρύνει την υποβολή επώνυμων αναφορών, δεδομένου ότι οι επώνυμες αναφορές περιβάλλονται κατά τεκμήριο με αυξημένο βαθμό αξιοπιστίας, ενώ έτσι διευκολύνεται η αλληλεπίδραση με το αναφέρον πρόσωπο. Παρόλα αυτά κάθε πρόσωπο έχει τη δυνατότητα να υποβάλλει την αναφορά του ανώνυμα, μέσω των πιο κάτω καναλιών επικοινωνίας.

2.- Κάθε ενδιαφερόμενο πρόσωπο δύναται να υποβάλει αναφορά στην ΥΠΠΑ ως εξής:

  • Τηλέφωνο: +30 210 7225252
  • Ταχυδρομικά: Μουρούζη 14, Αθήνα, Τ.Κ. 10674 με την ένδειξη στον φάκελο “Υπόψη Υπεύθυνου-ης Παραλαβής και Παρακολούθησης Αναφορών (ΥΠΠΑ)”
  • Email: whistleblowing@bodossaki.gr

Αναφορές μπορούν να υποβάλλονται ηλεκτρονικά και απολύτως ανώνυμα μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας την οποία το Ίδρυμα δύναται να καταστήσει διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του.

3.- Υπογραμμίζεται εμφατικά ότι δεν αποκλείεται κατά περίπτωση η υποβολή αναφορών σε έτερα αρμόδια πρόσωπα του Ιδρύματος σύμφωνα με επιμέρους Πολιτικές του ή ειδικούς κανόνες και διαδικασίες που διέπουν προγράμματα που υλοποιεί το Ίδρυμα μόνο του ή σε σύμπραξη με τρίτους φορείς.

4.- Το Ίδρυμα εγγυάται ότι όλες οι αναφορές που λαμβάνονται θα απολαμβάνουν απολύτως εμπιστευτικής διαχείρισης.

5.- Παρόλα αυτά, του περιεχόμενου της αναφοράς θα λαμβάνουν γνώση κατά κανόνα τα αναφερόμενα – υπό έρευνα πρόσωπα,  τα πρόσωπα – μάρτυρες της υποθέσεως, τυχόν εμπειρογνώμονες των οποίων η συνδρομή είναι απαραίτητη για τη διερεύνηση κα αξιολόγηση, οι νομικοί παραστάτες του Ιδρύματος κατά περίπτωση, και αυτονόητα τα αρμόδια όργανα του Ιδρύματος για τη διερεύνηση, αξιολόγηση ή/και λήψη απόφασης επί της καταγγελλόμενης αποδοκιμαστέας συμπεριφοράς.

6.- Εξάλλου, ανάλογα με το αντικείμενο της αναφοράς, το περιεχόμενο της θα πληροφορούνται οι κατά περίπτωση αρμόδιες δικαστικές, ανακριτικές, εισαγγελικές ή/και άλλες δημόσιες αρχές.

7.- Δεν αποκλείεται η παράλειψη της ενημέρωσης των αναφερόμενων – ερευνώμενων προσώπων εάν τούτο επιβάλλεται προκειμένου να μην παρακωλυθεί η έρευνα της υποθέσεως ή εάν έτεροι λόγοι προστασίας υπέρτερων συμφερόντων του αναφέροντος προσώπου, του ίδιου του αναφερόμενου – ερευνώμενου προσώπου, του Ιδρύματος ή/και τρίτων το επιβάλλουν. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η σχετική παράλειψη ενημέρωσης θα πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς και εγγράφως.

VIΙ. Αρχείο αναφορών

1.- Με επιμέλεια του/της ΥΠΠΑ τηρείται αρχείο αναφορών, το οποίο είναι προσβάσιμο μόνο από τον/την ίδιο-α ή/και από τις αρμόδιες δικαστικές, ανακριτικές, εισαγγελικές ή/και άλλες δημόσιες αρχές κατά περίπτωση.

2.- Το αρχείο αναφορών διατηρείται για περίοδο πέντε (5) ετών από την ημερομηνία υποβολής της αναφοράς/καταγγελίας, εφόσον δεν υπάρχουν άλλοι νόμιμοι λόγοι για τη διατήρησή του και σύμφωνα με τις πολιτικές του Ιδρύματος.

VΙIΙ. Διαχείριση αναφορών

 1.- Οι υποβαλλόμενες αναφορές διερευνώνται, αξιολογούνται και επ’ αυτών λαμβάνονται αποφάσεις από τα αρμόδια όργανα του Ιδρύματος, όπως αυτά καθορίζονται στον Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας του Ιδρύματος και σε επιμέρους Πολιτικές του.

2.- Κατ’ αρχήν αρμόδιο όργανο για τη διερεύνηση και αξιολόγηση αναφορών είναι η Επιτροπή Δεοντολογίας του Ιδρύματος, η οποία έχει θεσμοθετηθεί με τον Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας του Ιδρύματος. Αποφασιστικές αρμοδιότητες σε ό,τι αφορά στις υποβαλλόμενες αναφορές έχουν κατ’ αρχήν το Διοικητικό Συμβούλιο ή/και η Εκτελεστική Επιτροπή του Ιδρύματος. Δεν αποκλείεται συντρέχουσες αρμοδιότητες έρευνας, αξιολόγησης και λήψης αποφάσεων να έχουν ειδικά όργανα – επιτροπές στη βάση ειδικών κανόνων και διαδικασιών που διέπουν προγράμματα που υλοποιεί το Ίδρυμα μόνο του ή σε σύμπραξη με τρίτους φορείς

3.- Τα αρμόδια για την έρευνα και αξιολόγηση όργανα διερευνούν διεξοδικά κάθε αξιόπιστη αναφορά και συλλέγουν οποιαδήποτε στοιχεία είναι απαραίτητα σχετικά με αυτήν.

4.- Η διερεύνηση των αναφορών και η έκδοση αποφάσεων επ’ αυτών διέπεται από τις παρακάτω αρχές:

  • Απαγόρευση αντιποίνων και θυματοποίησης του καταγγέλλοντος προσώπου και τυχόν μαρτύρων: Όλες οι αναφορές, ανεξαρτήτως του τρόπου υποβολής τους, θα διερευνώνται κατά τρόπο που θα διασφαλίζει ότι δεν θα επιβάλλονται αντίποινα σε βάρος του καταγγέλλοντος προσώπου ή/και τυχόν μαρτύρων (βλ. αναλυτικά πιο κάτω).
  • Εμπιστευτικότητα: Όλα τα πρόσωπα τα οποία εμπλέκονται στη λήψη και διαχείριση αναφορών έχουν υποχρέωση απόλυτα εμπιστευτικού χειρισμού των υποθέσεων.
  • Ανωνυμία: Σε περίπτωση που μια καταγγελία έχει υποβληθεί ανωνύμως, το όργανο διερεύνησης δύναται να επιδιώξει προσωπική επικοινωνία πρόσωπο-με-πρόσωπο ή μέσω τηλεφώνου, αν αυτό κριθεί απαραίτητο για τη διερεύνηση της υπόθεσης, ωστόσο, αν το καταγγέλλον πρόσωπο δεν επιθυμεί να αποκαλύψει την ταυτότητά του, αυτό θα πρέπει να γίνει απολύτως σεβαστό και η καταγγελία θα παραμείνει ανώνυμη.
  • Αμεροληψία: Το όργανο διερεύνησης ενεργεί με αμεροληψία και απόλυτη αίσθηση καθήκοντος.
  • Προστασία Προσωπικών Δεδομένων: Τα προσωπικά δεδομένα όλων των εμπλεκομένων μερών προστατεύονται στο μέγιστο δυνατό βαθμό, με βάση την ισχύουσα εθνική και ενωσιακή νομοθεσία περί προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

IX. Προστασία αναφερόντων από αντίποινα

1.- Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 17 Ν. 4990/2022, οποιασδήποτε μορφής αντίποινα σε βάρος των αναφερόντων προσώπων απαγορεύονται, συμπεριλαμβανομένων των απειλών και ενεργειών αντεκδίκησης.

2.- Απαγορεύονται, ιδίως, οι ακόλουθες μορφές αντιποίνων:

  • παύση, απόλυση ή άλλα ισοδύναμα μέτρα,
  • υποβιβασμός, παράλειψη ή στέρηση προαγωγής,
  • αφαίρεση καθηκόντων, αλλαγή τόπου εργασίας, μείωση μισθού, μεταβολή του ωραρίου εργασίας,
  • στέρηση κατάρτισης,
  • αρνητική αξιολόγηση επιδόσεων ή αρνητική επαγγελματική σύσταση,
  • επίπληξη, επιβολή πειθαρχικού ή άλλου μέτρου, περιλαμβανομένης χρηματικής ποινής,
  • καταναγκασμός, εκφοβισμός, παρενόχληση ή περιθωριοποίηση,
  • διάκριση ή άδικη αντιμετώπιση,
  • μη μετατροπή σύμβασης προσωρινής απασχόλησης σε μόνιμη,
  • μη ανανέωση ή πρόωρη διακοπή σύμβασης προσωρινής απασχόλησης,
  • σκόπιμη βλάβη, περιλαμβανομένης προσβολής της φήμης, ιδίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ή οικονομική ζημία, περιλαμβανομένης επιχειρηματικής ζημίας και απώλειας εισοδήματος,
  • καταχώριση σε λίστα ανεπιθύμητων («μαύρη λίστα»), βάσει τομεακής ή κλαδικής επίσημης ή ανεπίσημης συμφωνίας, που μπορεί να συνεπάγεται ότι το πρόσωπο δεν πρόκειται να βρει θέση εργασίας στον τομέα ή στον κλάδο στο μέλλον,
  • πρόωρη διακοπή ή ακύρωση σύμβασης για εμπορεύματα ή υπηρεσίες,
  • ανάκληση ή ακύρωση διπλώματος ή αδείας,
  • παραπομπή για ψυχιατρική ή ιατρική παρακολούθηση,
  • άρνηση ή στέρηση παροχής εύλογων προσαρμογών σε άτομα με αναπηρία.

 X. Προστασία αναφερόμενων προσώπων

Σύμφωνα με το άρθρο 21 του Ν. 4990/2022 κάθε αναφερόμενο πρόσωπο απολαμβάνει των εξής αναφαίρετων δικαιωμάτων:

  • Πρόσβαση σε Ένδικα Βοηθήματα
  • Δίκαιη Δίκη
  • Τεκμήριο Αθωότητας και Δικαιώματα Υπεράσπισης
  • Προστασία Ταυτότητας

 ΧI. Ενημέρωση προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα

1.- Κάθε δραστηριότητα επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο της παρούσας Πολιτικής πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (GDPR – 2016/679), τον Ν. 4624/2019, τις κατευθυντήριες οδηγίες και τη νομολογία της ΑΠΔΠΧ, και εν γένει το συναφές κανονιστικό πλαίσιο.

2.- Τα προσωπικά δεδομένα όλων των εμπλεκόμενων προσώπων προστατεύονται και υπόκεινται σε επεξεργασία με μόνο σκοπό να εξακριβωθεί η βασιμότητα συγκεκριμένης αναφοράς και να διερευνηθεί συγκεκριμένο περιστατικό.

3.- Σε περίπτωση που όσα πρόσωπα εμπλέκονται στην αναφορά δεν ενημερωθούν άμεσα για το περιεχόμενο αυτής, σύμφωνα με όσα ορίζονται πιο πάνω υπό την παρ. V.7, οι λόγοι της σχετικής παράλειψης θα πρέπει να αποτυπωθούν εγγράφως και το έγγραφο να καταχωρηθεί στο φάκελο της υπόθεσης.

4.- Πρόσβαση στα δεδομένα που περιλαμβάνονται στις αναφορές για τους σκοπούς της εξέτασης ή της διαχείρισης των αναφορών μπορούν να έχουν μόνο όσοι εμπλέκονται στη διαχείριση και διερεύνηση του εκάστοτε περιστατικού. Επίσης, πρόσβαση στα δεδομένα που περιλαμβάνονται στις αναφορές μπορούν να έχουν τα άτομα που περιλαμβάνονται στην αναφορά, μάρτυρες και οποιοσδήποτε άλλος έχει έννομο συμφέρον. Η έκταση της πρόσβασης που δίνεται στον κάθε αιτούντα αποφασίζεται κατά περίπτωση και ποικίλει ανάλογα με την ιδιότητα του αιτούντα και την σοβαρότητα της υπόθεσης.

5.- Δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τα οποία καταφανώς δεν σχετίζονται με τον χειρισμό συγκεκριμένης αναφοράς ή είναι υπερβολικά δεν συλλέγονται ή αν έχουν συλλεγεί τυχαία διαγράφονται αμελλητί.

6.- Το Ίδρυμα λαμβάνει όλα τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων ως Υπεύθυνος Επεξεργασίας Προσωπικών Δεδομένων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

7.- Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω το αρχείο αναφορών διατηρείται για περίοδο πέντε (5) ετών από την ημερομηνία υποβολής της αναφοράς/καταγγελίας, εφόσον δεν υπάρχουν άλλοι νόμιμοι λόγοι για τη διατήρησή του και σύμφωνα με τις πολιτικές του Ιδρύματος.

ΧII. Εξωτερικές αναφορές

Κάθε πρόσωπο έχει τη δυνατότητα να υποβάλει απευθείας εξωτερική αναφορά/καταγγελία στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.). Η συγκεκριμένη καταγγελία υποβάλλεται γραπτώς ή μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, προσβάσιμης και σε άτομα με αναπηρία και ειδικότερα:

  1. Ηλεκτρονικά: με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση kataggelies@aead.grή με τη συμπλήρωση της αντίστοιχης φόρμας καταγγελιών: https://aead.gr/submit-complaint/.
  2. Ταχυδρομικά: με αποστολή στην ταχυδρομική διεύθυνση της Ε.Α.Δ.: Λένορμαν 195 & Αμφιαράου, ΤΚ 104 42, Αθήνα,
  3. Αυτοπροσώπως (ή δια νομίμως εξουσιοδοτημένου αντιπροσώπου) με υποβολή της καταγγελίας στις εγκαταστάσεις της Ε.Α.Δ: Λένορμαν 195 & Αμφιαράου, ΤΚ 104 42, Αθήνα.

Ακόμη κάθε πρόσωπο που έχει υποστεί βία και παρενόχληση έχει το δικαίωμα, πέραν από την υποβολή καταγγελίας:

  • Να προσφύγει στην άσκηση οποιουδήποτε νόμιμου δικαιώματος του, ασκώντας τα κατά περίπτωση κατάλληλα ένδικα βοηθήματα και μέσα.
  • Να προσφύγει στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ): https://www.hli.gov.gr/epikoinonia. Τηλεφωνική γραμμή καταγγελιών ΣΕΠΕ μέσω της γραμμής εξυπηρέτησης πολιτών: 1555.
  • Να προσφύγει στον Συνήγορο του Πολίτη: Χαλκοκονδύλη 17, 10432 Αθήνα, E-mail: press@synigoros.gr Τηλ.: (+30) 213 1306 600.
  • Να απευθυνθεί στη Υπηρεσία άμεσης ψυχολογικής υποστήριξης και συμβουλευτικής των γυναικών θυμάτων έμφυλης βίας: Γραμμή SOS 15900.

ΧΙII. Αναθεώρηση της παρούσας πολιτικής

Η παρούσα Πολιτική εγκρίθηκε στο πλαίσιο των εργασιών της 611ης/21-03-2025 Συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος, υπόκειται δε σε διαρκή αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής της. Το Ίδρυμα επιφυλάσσεται να προβαίνει σε προσθήκες και εν γένει τροποποιήσεις του περιεχομένου της παρούσας Πολιτικής, εντός του πλαισίου και υπό τους όρους και προϋποθέσεις που θέτει η εκάστοτε εφαρμοστέα νομοθεσία. Η παρούσα Πολιτική ξεκινά να ισχύει από την πιο κάτω ημερομηνία υπογραφής της από την Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος, θα βρίσκεται δε αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος στην ελληνική και αγγλική γλώσσα. Σε περίπτωση ανακολουθίας ή αντίφασης μεταξύ της ελληνικής και της αγγλικής έκδοσης της παρούσας, υπερισχύει η έκδοση της στην ελληνική γλώσσα.

Αθήνα, …-….-2025

Η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου

Αθηνά Δεσύπρη