Γιάννης Βινιώτης, Υπότροφος 1983, Καθηγητής στο Τμήμα Electrical and Computer Engineering, North Carolina State University

Από το 1988 εργάζεται στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας (North Carolina State University). Ξεκίνησε ως Επίκουρος Καθηγητής και σήμερα είναι Καθηγητής στο τμημα Electrical and Computer Engineering. Φέτος, είναι ο τρίτος «αρχαιότερος» Καθηγητής στο τμήμα, από άποψη ετών υπηρεσίας, σε σύνολο εξήντα καθηγητών.

Το 1997, όντας Αναπληρωτής Καθηγητής, πήρε άδεια από το πανεπιστήμιο και συνίδρυσε μια startup εταιρεία. «Σχεδιάσαμε ASICs για δρομολογητές του διαδικτύου. Είχαμε επιτυχή έξοδο (εξαγορά από μεγαλύτερη εταιρεία) το 2000,  κατά σύμπτωση την ημέρα των γενεθλίων μου!  Τα δυόμισι χρόνια που εργάστηκα στην εταιρεία με «άλλαξαν» και σαν ακαδημαϊκό. Κατανόησα σε βάθος πολλές τεχνολογίες και βελτίωσα τις ερευνητικές και τις διδακτικές μου δραστηριότητες.»

Υπήρξε κάποια απόφαση που έπαιξε κομβικό ρόλο στην πορεία σας;

Τελείωσα το προπτυχιακό μου στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών της Πάτρας τον Ιούνιο του 1981 και άρχισα το διδακτορικό μου τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Το όνειρό μου ήταν να κάνω ακαδημαϊκή καριέρα. Σύντομα είδα ότι στην Ελλάδα οι διδακτορικές μου σπουδές οδηγούσαν σε «αδιέξοδο». Η κομβική απόφαση ήταν να σταματήσω τις σπουδές μετά από ενάμιση χρόνο και να ξεκινήσω από την αρχή το 1983, στην Αμερική.

Τι ξεχωρίζετε ως το σημαντικότερο για εσάς από όσα έχετε κάνει;

Ακαδημαϊκά, είμαι περήφανος για το ότι συνέβαλα σημαντικά στη δημιουργία του προγράμματος σπουδών του τμήματός μας στον τομέα «δίκτυα υπολογιστών». Το 1999 δημιουργήσαμε ένα από τα πρώτα Master’s προγράμματα στην Αμερική (networking.ncsu.edu) πάνω στον τομέα αυτόν, με περισσότερα από 10 εξειδικευμένα μαθήματα. Οι απόφοιτοί του γίνονται ανάρπαστοι.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το μέλλον;

Η ώρα της «συνταξιοδότησης» πλησιάζει. Πριν κλείσω το κεφάλαιο της ακαδημαϊκής ζωής, σκοπεύω να γράψω μία σειρά από σύντομα,  e-books στον τομέα των computer networks, τα οποία θα διατίθενται δωρεάν. Η τεχνολογία (the how) αλλάζει συνεχώς, αλλά ορισμένες βασικές έννοιες (the why) παραμένουν οι ίδιες. Θα ήθελα να παρουσιάσω αυτές τις έννοιες στους φοιτητές σε αυτοτελή μορφή. Το κάνω για αρκετό καιρό στα μαθήματά μου με μεγάλη απήχηση.

Ποιο είναι το δικό σας κίνητρο ή το όραμα που σας κινητοποιεί;

Η εκπαίδευση της επόμενης γενιάς επιστημόνων. Το να δείχνω σε έναν νέο άνθρωπο πώς να μελετάει ένα σύνθετο πρόβλημα.

Τι θα συμβουλεύατε τους υποτρόφους που ξεκινούν σήμερα την πορεία τους;

Βάλτε στόχους στη ζωή σας, επαγγελματικούς και κοινωνικούς. Εργαστείτε για να γίνετε «the best you can be» όχι «number one». Σκεφτείτε, για παράδειγμα, ότι σε ένα πεδίο με 100 επιστήμονες, υπάρχει μόνο ένας/μία «number one»…

Εκτός από την επιστήμη και το αντικείμενό σας, έχετε κάποια άλλη απασχόληση που στον ελεύθερο χρόνο σας σας δίνει ενέργεια ή σας ξεκουράζει;

Το παιχνίδι με τα τρία εγγόνια μου που μου δίνει, αλλά και μου παίρνει ενέργεια (η Μίλα δε χορταίνει κυνηγητό…). Το διάβασμα Ελλήνων ποιητών με ξεκουράζει, με εμπνέει και με γεμίζει. Στα νεότερα χρόνια μου το είχα παραμελήσει, δουλειά και οικογένεια είχαν προτεραιότητα. Δεν ντρέπομαι να πω οτι πρόσφατα κατάλαβα τι σημαίνει «Χόρεψε πάνω στα φτερά του καρχαρία»! (Γυναίκα, Νίκος Καββαδίας)